Locaties
cover

Aanmelden

Aanmelden

AANMELDEN

Je hebt interesse in onze werking en wil hier graag deel van uitmaken. Welke stappen moet je ondernemen om je aan te melden? Hieronder staan de verschillende methodes uitgelegd die je recht geven op ondersteuning.


rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH)

Beperkte, specifieke ondersteuning in de vorm van begeleiding, dagopvang of verblijf voor wie af en toe hulp nodig heeft. Voor rechtstreeks toegankelijke hulp moet je geen aanvraag indienen bij het VAPH. Iedereen met (een vermoeden van) beperking kan RTH krijgen. Je neemt hiervoor rechtstreeks contact met ons op. Deze RTH kan je combineren met het basisondersteuningsbudget (BOB). Dit is een vast bedrag per maand dat door de zorgkas wordt uitbetaald. Het BOB wordt toegekend aan personen met een erkende beperking en een beperkte ondersteuningsnood die reeds lang wachten op ondersteuning

Niet-rechtstreeks toegankelijke hullp (nRTH)

nRTH is er voor personen met een intensieve en/of gespecialiseerde zorgvraag.

Kinderen en jongeren

Intersectorale toegangspoortJe kan een aanvraagprocedure starten via de intersectorale toegangspoort. Je kan hiervoor contact opnemen met bijvoorbeeld je mutualiteit of het CLB. Zowel schoolgaande als niet schoolgaande kinderen en jongeren zijn welkom. Minderjarigen kunnen een persoonlijkeassistentiebudget (PAB) aanvragen, dat is een budget dat het VAPH jou geeft om de assistentie thuis of op school te organiseren en te financieren.

Volwassenen

Persoonsvolgend Budget (PVB)Heb je meer intensieve en/of gespecialiseerde zorg nodig? Dan kan je als meerderjarige beroep doen op niet-rechtstreeks toegankelijke hulp nadat je een Persoonsvolgend Budget of PVB hebt aangevraagd. Je kan een aanvraag indienen bij het VAPH. Op deze manier krijg je een budget volledig op maat van je ondersteuningsnoden, gebundeld in een ondersteuningsplan.


Intresse? Vragen?

Contacteer ...

500x500

500x500

"We zijn een centrale dienst binnen de voorziening. Heb je informatie nodig over onze werkingen, dan kom je eerst bij ons terecht en helpen wij je graag verder! Wij doorlopen de opstart van elke cliënt en volgen het praktisch, administratief pakket gedurende het verdere traject op. Zo leggen we persoonlijke contacten met cliënten, hulpverleners,... We luisteren naar het verhaal van onze cliënten en zoeken telkens naar een gepaste hulpverlening. Het gebeurt dat we mogelijke cliënten doorverwijzen omdat hun profiel beter aansluit bij een andere doelgroep. Uiteraard proberen we indien mogelijk zelf ondersteuning aan te bieden waar nodig."